Energieschool stopt met opleidingen MBK, PSBK en Combi en nascholingen

Wat betekent dit voor jou?

Na bijna twintig jaar stopt de Energieschool met haar opleidingen Medische en Psychosociale Basiskennis en nascholingen.

Onder andere een tegenvallende STAP-ronde in juli (meer dan driekwart van het aantal studenten dat STAP-budget aanvroeg om bij ons te komen studeren, kreeg het niet toegekend) maakte duidelijk dat de eerstvolgende opleiding in oktober niet zou kunnen starten.
Daarop is tevens besloten om ook in de toekomst geen nieuwe opleidingen MBK, PSBK en Combi te organiseren. Ook de nascholingen worden geannuleerd en zullen niet opnieuw worden georganiseerd.

Wat dit besluit betekent voor ingeschreven studenten, STAP-studenten, studenten die nog willen inleveren en belangstellenden leggen we hieronder uit.

Je hebt STAP-budget gekregen om bij ons te komen studeren
Het STAP-budget dat je is toegekend, kon enkel ingezet worden voor de door jou gekozen opleiding aan de Energieschool. Het kan niet meegenomen worden naar een opleiding bij een andere opleider.
Wij nemen contact op met het UWV om aan te geven dat de opleiding niet start en we het STAP-geld om die reden niet aannemen. Uiteraard vervalt ook jouw betaalverplichting voor het restbedrag.

Op de website van STAP UWV staat: ‘Wanneer de opleider buiten uw schuld om uw scholing voortijdig stopt, dan heeft u recht om in hetzelfde kalenderjaar opnieuw een aanvraag te doen. Of u STAP-budget krijgt, hangt af van of er nog budget beschikbaar is‘. De laatste twee aanvraagperiodes voor STAP in 2023 zouden niet gelden voor opleidingen als de onze. Ga daarom zelf bij UWV na of er toch nog mogelijkheden zijn (wij kunnen daarin niets betekenen). Zij zijn telefonisch te bereiken via STAP Klantcontact Centrum op 088 – 898 22 02 van maandag tot en met vrijdag tussen 8:00 uur en 17:00 uur.

Je hebt je ingeschreven en betaald om bij ons te komen studeren
Je wordt uitgeschreven bij de jaargang en het lesgeld wordt binnen uiterlijk twee weken teruggestort op de rekening waarvan de oorspronkelijke betaling is gedaan.

Je was al begonnen aan een opleiding MBK, PSBK of Combi, maar je hebt je eindwerk nog niet ingeleverd
Ben je ingedeeld in leergang 2021-2 of 2022-1 en wil je jouw eindwerk nog inleveren? Dan kan dat tussen 22 september 2023 en 22 oktober 2023, zodat je de uitslag rond 22 november krijgt. Je kunt ook inleveren tussen 1 januari 2024 en 1 februari 2024. Je krijgt dan de uitslag rond 1 maart 2024. Dat is de laatste inlevertermijn waarin er nog ingeleverd kan worden. Stuur ons een e-mail om je aan te melden voor deze laatste inleverrondes, zodat we je ervoor kunnen registreren en kunnen uitleggen hoe het inleveren verloopt.
Het niet langer aanbieden van MBK-, PSBK- of Combi-opleidingen heeft geen invloed op de lesdagen of het inleveren voor studenten van jaargang 2022-2.

Je had belangstelling om bij ons te komen studeren
Omdat wij de opleidingen niet meer aanbieden, verwijzen we je graag naar onze collega-opleider Con Amore. Zij verzorgen opleidingen basiskennis volgens de PLATO-eindtermen.

Wat we doen met de nascholingsdagen
Waar we in eerste instantie nog wel nascholingen zouden organiseren (en zelfs drie nieuwe aankondigden) blijkt ook nu dat dit niet langer mogelijk. Dat houdt in dat de aangekondigde nascholingen geen doorgang zullen vinden en het hiervoor reeds betaalde lesgeld binnenkort wordt teruggestort.

Bijgewerkt op 21-8-2023